Hedvig Sannar - blogg - mode, min vardag & inredning

sista dagen i hoi an

Sista dagen i Hoi An började vi i vanlig ordning att äta vår älskade hotellfrukost framför poolen. Sedan hyrde vi moppar igen och tänkte kolla stranden även om vädret inte var på topp... Hade i alla fall med oss badkläder, men väl på plats var det bara Oscar som ville bada i kylan. Blev dock att ingen badade och vi åkte vidare mot Museum of Hoi An. Väldigt fin utsikt från takterassen där! Efter det åt vi bästa maten i Hoi An på en indisk restaurang, såå jäkla gott! Indisk mat är helt klart en av mina favoriter. Mätta och belåtna åkte vi tillbaka mot stranden till en restaurang vid en flod som vi hade kört förbi. Tyckte där såg sjukt mysigt ut så vi slog oss ner för lite glass och samtal. På kvällen åt vi middag vid floden i Gamla stan och festade järnet sista kvällen!

Nu befinner vi oss i Hanoi och ska snart gå ut och upptäcka staden! Imorgonkväll/natt så åker vi vidare till vårt sista land - Filippinerna! Bokade precis flyg till och från Bohol så det är där vi ska spendera våra sista dagar på resan. Så taggad!! Kan inte förstå att vår resa börjar lida mot sitt slut. Att fyra månader snart har gått känns ofattbart. Men jag är supertaggad på att komma hem till Malmö också faktiskt. Taggar svensk mat, tillgängligheten till allt, familjen, min säng, min garderob, vårmode och kompisarna såklart! Dessutom fyller jag 20 år två veckor efter vi kommer hem! Fått en sådan kärlek till Sverige på den här resan. Så det ska bli skönt att komma hem även om vi har det underbart nu.

dag 3 i hoi an

Att vara i Hoi An fyra nätter när det inte kommer minsta lilla solljus blir nästan lite för lång tid... Jag hade nog bilden av att det skulle finnas mer saker att göra i Hoi An, men det är sjukt litet. Igår så hade vi lite brist på saker att göra plus att vi var trötta sedan utekvällen, så efter x antal timmars kortspelande på hotellet så bestämde vi oss för att ta tag i dagen. Vi hyrde cyklar och cyklade in till gamla stan för att äta lunch och cykla runt. Slutade dock med att vi först åt lunch och sedan inte kom på någonstans att cykla till så satte oss på ett café för lite efterrätt haha. Efter det cyklade vi till bussbolaget och bokade in oss på nattbussen till Hanoi imorgoneftermiddag. Så imorgon lämnar vi mysiga lilla Hoi An! Haft fyra sjukt lugna och sköna dagar här tillsammans med Marc och Josefine. Gillar Hoi An väldigt mycket, verkligen fått en vietnamesisk känsla här.

dag 2 i hoi an

Andra dagen i Hoi An så hyrde vi mopeder och körde till Da Nang för att besöka Marble Mountains. Fanns massor av grottor där och en superbra utsiktsplats som man såg hela Da Nang från. Vi blev dessutom bjudna på baguetter och frukt av några vietnameser när vi slog oss ner på ett litet hak för att dricka läsk. Så himla söta dem är vietnameserna, trevligaste befolkningen i Asien hittills! Efter Marble Mountains körde vi in till centrala Da Nang och satte oss på ett café och åt glass och spelade kort. Da Nang var för övrigt inget särskilt att ha, fanns lite caféer och restauranger men that's it. På kvällen åt vi middag och festade i Hoi An, riktigt rolig kväll!

dag 1 i hoi an

Hoi An är supermysigt! Känns helt vietnamesiskt och inte alls lika modernt som Ho Chi Minh City eller Nha Trang. Här är det gamla hus och pyntat med lampor överallt. Vädret är tyvärr inte riktigt på vår sida för nästan första gången på vår resa. Vi har haft sjuk tur med sol i princip hela tiden! Så vi ska inte klaga, dock en svalare temperatur här, som ni ser på bilden från restaurangen så har jag långbyxor och kofta på mig. Åt på ett jättemysigt litet ställe där man först fick välja sitt kött i en buffé och sedan grilla på sin egna grill vid bordet, trevligt! Dock så trodde jag att jag tog en bit kyckling (högra hörnet på tallriken), men det hade en väldigt märklig konsistens, typ mjuk. Åt en tugga och sedan var jag nöjd. När vi betalade fick jag reda på att det var kospene haha...!

nha trang - dag 3

Hejhej! Är just nu i Hoi An, kom hit med nattbusen imorse. Ovan har ni bilder från igår som var vår sista dag i Nha Trang. Vi hade bestämt oss för att vi ville göra en waterrafting innan vi lämnade så det var tänkt att vi skulle göra det. När vi dock kom till floden så var vattnet helt stilla och inte någon ström att rafta i. Vi hade varken fått reda på eller koll på att det var torrperiod i Vietnam som gjorde att floden hade mycket mindre vatten. Så istället för rafting så blev det en paddeltur ungefär. Men det var mysigt ändå i det fina vädret! Vi hade världens sötaste vietnames-guiden som ledde oss. Först paddlade vi en timme och sedan fixade han värsta vietnamesiska BBQn till oss med kyckling, fläskkött, oxkött och grönsaker som man rullade in i ett slags rispapper eller baguette. Typ vietnamesernas version av tacos. Fick även kolla på en fruktodling som var precis där vi åt, sjukt att folk bodde i det där huset. Sedan paddlade vi en timme till innan vi blev hemkörda till hostelet. När vi kom dit så hade vi typ tre timmar tills vi skulle åka med nattbussen till Hoi An, så då tog vi det lugnt först vid hostelet och gick sedan och fick en kroppsmassage. Kom till ett ställe där massörerna var blinda, så det var lite annorlunda. Tyvärr min sämsta massage hittills. Nåja, det var helt okej! Just nu sitter jag på vårt fina hotell (inte bott såhär bra sedan Bali i november..) och har varit ute och ätit middag precis. Vi har mött upp Marc och Josefine igen så det är superkul! Bilder från Hoi An får ni imorgon!

nha trang - dag 2

Dag två i Nha Trang började vi att äta frukost och sedan hyra moppar för att kolla lite sevärdheter. Började med att åka till Po Nagar Cham Towers, cool gammal byggnad, men finast tyckte jag var utsikten från den! Åkte sedan vidare mot 100 Egg Mud Bath för att bada lerbad! Faktiskt väldigt skön, kändes helt lent mot kroppen! Låg sedan och badade lite i den stora bubbelpoolen. Därefter åkte vi tillbaka mot centrum och satte oss på ett italiensk ställe för "lunch-middag". Åkte sen ner till stranden och satte oss ett tag. Bokade även in waterrafting för sista dagen i Nha Trang! Bra dag! Tycker Nha Trang är helt okej som stad, inget wow men det finns restauranger och en strand. Dock inte särskilt mysig, men helt klart värt att vara här två nätter!

nha trang - dag 1

Hej kära ni! Kom till Nha Trang med nattbussen igårmorse. Bussresan gick faktiskt väldigt bra, superfräsch buss. Glömde dock fota, men får göra det imorgonkväll när vi åker vidare till Hoi An! I alla fall så har ni bilder från vår gårdag ovan. Kom ju fram kl. sex så vi tog en taxi till centrum och bosatte oss på första bästa guest house som lät oss checka in så tidigt. Sov fyra timmar och gick sedan ut och åt "brunch" på ett litet ställe bredvid guest houset. Sedan gick vi strandpromenaden hela vägen till Cho Dam Market. Väldigt stor marknad, men lite halvsliten och mest b saker.. Slöa efter bussnatten osv så satte vi oss på ett café på strandgatan. Åt en glass och spelade kort tills servitören sa till oss att man inte fick spela kort där.. Tydligen för fancy ställe för kort haha. Nåja, satt kvar en stund och vandrade sedan vidare i jakt på Omar's tandoori café för indisk mat. Hade sjukt svårt att hitta den då tripadvisor angav fel adress plus att en vietnames visade oss fel väg. Till slut bestämde vi oss för att gå hemåt och ta någon annan restaurang på vägen och då plötsligt råkade vi gå förbi den! Så gick in och satte oss och fick den godaste indiska maten någonsin! Jag åt en chicken tikka masala med ris och naanbröd, lovely!

dag tre i ho chi minh

Den godaste vegetariska lasangen jag någonsin ätit!Sista dagen i Ho Chi Minh så gick vi återigen lite på Ben Thanh Market. Jag köpte två sportlinnen eftersom att jag tror att jag från ingenstans ska bli värsta atleten när jag kommer hem haha, får se hur det blir med det. Så sjukt fint porslin det fanns på marknaden, bara önskade att jag inte reste i en backpacker eller hade begränsat bagage, ville köpa hur mycket som helst. Nåja, får åka tillbaka någon annan gång! Åt lunch på marknaden i alla fall, fanns en väldigt stor matavdelning. Jag åt goda nudlar med oxkött och grönsaker. Efter lunchen gick vi runt ett tag till på marknaden och i området runtomkring, tills vi insåg att vi svettades ihjäl och inte orkade gå runt i värmen mer. Så vi gick in på ett massageställe och fick varsin timmes fotmassage istället, underbart! Gick därefter till restaurangen The Kafé för en lite lyxigare middag innan vi lämnade Ho Chi Minh City.

dag två i ho chi minh

Sitter just nu på restaurangen The Kafé här i Ho Chi Minh och har ätit en dögod middag! Kunde ansluta till deras wifi så jag tänkte att jag lägger upp ett inlägg från gårdagen nu! Har även lagt till bilder i förra inlägget. I alla fall så började vår andra heldag här med att boka busspass till våra nästa stopp i Vietnam. Blev att vi valde Nha Trang, Hoi An och avslutar i Hanoi, där vi flyger från till Manila! Fick hela busspasset för 330 kronor, sjukt bra och smidigt! Sedan gick vi och turistade, började med Notre Dame och posthuset. Åt sedan lunch på Popeyes som är vår favoritsnabbmatskedja! Så obeskrivligt goda pommes och kycklingburgare! Mätta traskade vi vidare till krigsminnesmuseet. Så hemska och overkliga bilder så att man trodde att de var iscensatta. Efter museebesöket vandrade vi vidare för lite shoppingstråk. Kom först till de lyxiga butikerna och sedan smågatorna med mysiga affärer. På kvällen gick vi ut på den andra sidan av den lilla gränden som vårt hostel ligger på och kom ut till en gata fullt med enkla uteserveringar. Satte oss på ett ställe där, åt dönerkebab och drack öl och hade det mysigt!

Nu ska vi lämna The Kafé och sätta oss på en nattbuss till Nha Trang om en timme! Vi hörs!

Ho chi minh city

Hej kära ni! Vi är just nu i Ho Chi Minh City! Kom hit i onsdagskväll och gjorde då inte mycket mer än att äta middag och checka in på hostelet. Min dator vill inte connecta med hostelets wifi av någon konstig anledning så jag lägger upp bilder till inlägget när jag får ett nytt wifi. I förrgår började vi dagen med att gå till Ben Thanh market, så sjukt bra och billig marknad! Jag fyndade massor av träningskläder, har typ inga hemma eftersom jag inte pallar lägga pengar på det, så nu passade jag på hehe. Efter det åkte vi på en guidad tur till Cu Chi Tunnels som är underjordiska tunnlar som användes under Vietnamkriget. Väldigt intressant och lite läskit att krypa i de trånga gångarna. Efter turen blev vi släppta vid en street food-marknad så gick in där och åt middag, riktigt gott! Sedan gick vi lite på en utomhusmarknad innan vi gick hem. Ikväll ska vi sätta oss på en nattbuss till Nha Trang så vi hörs därifrån! Då lägger jag upp bilderna till detta inlägget och ett inlägg från gårdagen! Kram!

älskade koh tao

Beställde en röd curry-gryta med ris till "brunch" för att äta thaimat in i det sista, men är som sagt trött på thaimat haha så......beställde in pannkakor med vattenmelon istället!Just nu sitter vi på Bangkoks flygplats och väntar på att timmarna ska gå tills vårt flyg till Ho Chi Minh City lyfter. Vi lämnade Koh Tao igåreftermiddag efter åtta underbara dagar på mitt nya favoritställe! Satte oss på en båt och åkte sedan nattbuss hit till Bangkok. Tog därefter en taxi direkt till flygplatsen, så har varit här i fyra-fem timmar nu.. Och planet lyfter om 3,5 timme. Men vi orkade inte drälla runt i Bangkok med backpackersen osv, så valde att istället ta det lugnt här. Nåja, ovan har ni bilder från i förrgår, vår sista heldag på Koh Tao. Lade oss på Maya Beach Club på varsin solstol och njöt hela dagen. Så himla härligt. Och vattnet blev bara klarare och klarare sedan vi kom till Koh Tao! Stormen lade sig, högvattnet försvann och stranden kom tillbaka. Älskar Koh Tao och vill så gärna komma tillbaka dit någon gång! På kvällen drack vi öl till solnedgången på stranden, åt streetfood, festade och hade en superbra sista kväll! Nu taggar jag Vietnam, har ingen koll alls på det landet så det ska bli kul att upptäcka. Vi hörs därifrån!

alla hjärtans dag

Igår var det ju alla hjärtans dag! Jag hade en supermysig dag! Tog sovmorgon och började med att äta brunch med Oscar på det trevligaste stället enligt mig här på Koh Tao. Det heter Blue Water och har riktigt mysig inredning, bra kaffe och surdegsbröd! Jag åt en grillad macka och drack en varm choklad! Satt där ett tag och gick sedan och mötte upp Saga och Patrik på stranden. Låg där några timmar innan Oscar hade bestämt att vi skulle på massage, så gick upp till ett ställe precis vid stranden och fick en underbar rygg-, nacke och huvudmassage! Gick sedan tillbaka till stranden och vad där tills solen började gå ner, så sjukt fint! På kvällen åt vi middag alla fyra på en mysig italiensk restaurang (så jäkla trött på thaimat haha!). Åt en carbonara med hemmagjord pasta och drack ett glas vitt vin, så jäkla gott! Superbra alla hjärtans dag här på Koh Tao!