Hedvig Sannar - blogg - mode, min vardag & inredning

Kategori: Asien

sista dagen på panglao

Började dagen med att åka till Dumaluan Beach och lade oss där ett tag. Jag läste ut Sigges bok som var såå jäkla bra! Men vädret blev sämre och det blåste och var molnigt. Så jag och Oscar bestämde oss för att åka tillbaka till där vi bodde för att äta lunch. Efter lunchen tog vi det lite lugnt på hotellet och gick sedan ner mot Alona Beach för att gå på massage. Jag tog en fotmassage i 45 minuter plus en manikyr. Så jäkla härligt med folk som pysslar om en. Efteråt gick vi ner till stranden och satte oss på Oasis uteservering och åt nachos i kvällssolen, mysigt! Därefter gick vi tillbaka till hotellet och gjorde oss i ordning för sista middagen i paradiset hehe. Mötte upp Saga och Patrik och satte oss faktiskt på Oasis uteservering igen. Superbra sista kväll och gud vad kul vi har haft! Vi har funkat jättebra som grupp och gjort så roliga saker tillsammans. Så glad att vi fyra kunde åka!

Nu befinner vi oss i Manilla och spenderade dagen här igår. I eftermiddag tar vi flyget till Hong Kong där vi ska ta vår långfight hela vägen till Sverige! Vi hörs, kram!

balicasag island

En sköldpadda som sticker upp för att ta lite luft.Detta vattnet?!Bilder från vår dyk- och snorkelutflykt igår! Åkte som sagt till den lilla ön Balicasag här utanför Panglao. Och shit vad fint vattnet var där borta! Oscar hade två dyk och då snorklade jag. Träffade en irländare vars kille dök men hon snorklade också, så vi snorklade tillsammans! Det var kul och så blev jag inte ensam hehe. Första stället vi snorklade på var jättedåligt om man jämför med alla andra ställen jag snorklat på. Typ gräsbotten och några få koraller med lite stimm... Men andra stället var mycket bättre! Riktigt stora koraller och massor av liv. Och fick se en sköldpadda som jag tycker är det roligaste djuret att se när man snorklar. De bara glider runt och ser sköna ut. Oscar hade två superbra dyk och såg bland annat åtta stycken sköldpaddor! Sedan åkte vi tillbaka till Alona Beach och vrålhungriga som vi var åt vi på favvisen Oasis. Dessa tacos är underbara! Lade oss sedan på Alona Beach med Saga och Patrik som hade haft ett jättebra första dyk tillsammans! På kvällen åt vi hemmagjord pasta på ett italienskt ställe, så jäkla gott! Idag har vi vår sista heldag här i Bohol. Imorgonbitti drar vi till flygplatsen och åker till Manilla där 24 timmar ska spenderas. Kommer bli en tuff resa hem med många flyg och väntan. Dessutom har jag blivit förkyld såhär in i det sista.. Har dock knappt varit sjuk än under resan så det kommer väl lägligt nu när resan tar slut. Men aja, kl är över 10 så nu ska jag till stranden! Kram!

dumaluan beach igen

Idag har vi varit på finaste Dumaluan Beach igen. Kan nästan inte ta in så fin den stranden är. Ville knappt läsa på stranden utan istället bara sitta och stirra runt omkring mig. Imorgon ska jag och Oscar åka till Balicasag Island som ligger här utanför Panglao, där ska Oscar dyka och jag snorkla. Saga och Patrik ska provdyka på ett annat ställe. Så det ska bli kul! Dock har man ju blivit sjukt bortskämd med bra snorkling i Australien, så vi får se hur det är här. Kan inte förstå att vi har vår nästsista dag här imorgon. På söndag lämnar vi Bohol och åker till Manilla för att sedan åka till Hong Kong från Manilla på måndag och slutligen långflighten från Hong Kong till Malmö på tisdag. Så det blir en lååång resa. Taggar så himla mycket att se min älskade familj på flygplatsen! Aja, ska njuta som bara den av värmen dessa sista dagar nu!

valhajar!!

Idag simmade vi med valhajar!! Jag var så nervös igårkväll när jag skulle lägga mig så kunde inte somna haha.. Men jag klarade det! Började med att stiga upp 5.30 och gick ner till resebyrån kl. 6.00. Sedan blev vi körda en bit härifrån där vi skulle ta båt till Oslob som ligger på ön Cebu 2,5 timme från Panglao. Det var riktigt mycket tidvatten så fick gå långt på gyttjig havsbotten innan vi kom på båten (första bilden). Väl framme i Oslob åkte vi en trycycle längs kusten ännu längre söderut där "valhajs-området" var. Där var det bara på med en flytväst, simglasögon och snorkel och sedan satt man på en liten båt ut till valhajarna. Sedan var det bara ner i vattnet och då hade man 30 minuter med de enorma varelserna. Jag var så himla nervös när jag precis hade hoppat i och blev skiträdd när jag plötsligt såg en valhaj bredvid mig. Så jäkla sjukt att vara en halv meter från en 5-6 meter lång gigantisk haj!! Men gud vad coolt det var! Verkligen en upplevelse! Efter snorklingen så satte vi oss på en restaurang precis vid valhajs-stället och åt varsin Carbonara, innan båten gick tillbaka till Panglao. Kom tillbaka till Panglao vid två och då fikade vi lite på Oasis och lade oss på Alona Beach. Lång dag när man varit uppe sedan 5.30!

tisdag på panglao

Idag har vi verkligen haft en lugn dag. Festade för första gången här på Panglao igårkväll så var lite sega imorse. Åt frukost på rummet och gick sedan och lade oss på Alona Beach. Har börjat läsa In i Labyrinten av Sigge Eklund, riktigt bra bok! Efter stranden tog vi det lugnt på rummet och kom för en stund sedan hem efter middagen. Imorgon ska vi åka båt 2,5 timme till Oslob och simma med valhajar! Något nervös här alltså.. Men det ska nog gå bra hehe.. Uppdatering om hur det gick får ni imorgon! Kram!

moppe-måndag

Idag hyrde vi moppar för att utforska Panglao, ön vi bor på. Körde söderut där "Panglao stad" ligger. Där fanns en kyrka och många skolor. Körde förbi det och kom till stranden Doljo Beach. Kom först ut på en del av stranden där det var superfint, men lite för mycket sjögräs så att man knappt fick plats att ligga på stranden + väldigt långgrunt. Sedan körde vi ut på den lilla spetsen på Panglao och kom ut på en annan del. Där var det mer plats att ligga på och inte lika mycket tång. Lade oss där nån timme och badade. Så underbart med så fina och helt öde stränder! Gick man upp lite från stranden så kom man till några burar med apor och en pythonorm i! Fanns även massor av tuppar och höns och hästen som ni ser på en av bilderna. Sett sjukt många djur idag. Befolkningen här har liksom kor, grisar och getter bl. a. fästa i koppel, sjukt skumt att se. Efter att ha promenerat lite på spetsen gick vi tillbaka till mopparna och körde tillbaka till kyrkan för att äta lunch på en restaurang där, väldigt god pizza! Sedan körde vi till andra sidan ön där det fanns en grotta som heter Hinagdanan Cave. Hade ingen aning om vad det skulle vara för grotta, hade bara sett det på google maps, men väl där så var det sjukt coolt! Det var helt klart vatten i grottan som man kunde bada i. Var där en stund innan vi körde tillbaka till våra hotell. På vägen tillbaka så var det så jäkla gulliga barn som vinkade till oss. Verkligen en upplevelse att köra runt på ön idag och se hur lokalbefolkningen lever. Så stor skillnad det är här i jämförelse med Sverige. Men folk verkar så glada här! Alla barn skrattar och ler. Väldigt roligt att se!

dumaluan beach

Igår tog vi oss till Dumaluan Beach som ligger 5 minuter med tricycle (den lilla moppetaxin på bilden ovan) här från Alona Beach. Och jäklar vad fin den stranden var! Liknade lite Whithaven beach på Whitsundays i Australien. Så sjukt ljust och klart vatten. Helt klart en av de finaste stränderna jag varit på! Hade kunnat ligga i det vattnet hur många timmar som helst. Var på Dumaluan hela dagen och åt lunch på ett litet hak på stranden. Sedan tog vi tricycle hem igen, notera chaufförens victory-tecken haha. På kvällen åt vi middag, spelade biljard och drack öl. Härlig dag!

dagens äventyr

Så jäkla söta barn som badade i floden. Lyckades fånga killens hopp!Idag har vi haft en fullspäckad dag. Vår chaufför hämtade oss kl nio och började då åka upp till Bohol. Panglao Island som vi bor på ligger precis intill Bohol, finns en bro mellan. Första stället vi kom fram till var Loboc Adventure Park där vi åkte zipline 500 meter 120 meter över havet! Så sjukt fin utsikt när man åkte över Loboc-floden och riktigt skön känsla att nästan sväva. Har bilder på mig på en CD som jag köpte men kan inte föra över dem till datorn då jag inte kan ha CD. Ni får se dem senare! Sedan åkte vi vidare till Hanging Bridge som är två broar av bambu över Loboc. Knastrade verkligen när man gick på dem hehe. Stopp tre var Tarsier Conservation där vi fick se de utrotningshotade spökdjuren. Därefter var det dags för lunch som vi avnjöt på "en flytande restaurang" på Loboc. Buffé, liveband och magiska vyer, kunde inte annat än att vara nöjda! Dessutom stannade vi vid kanten vid floden där barn och vuxna i alla åldrar hade ett uppträdande för oss. De sjöng, spelade ukulele och dansade. Så sjukt fint! Och den glädjen man såg i barnen, jag blev nästan tårögd. Sista stoppet var Chocolate Hills som Bohol är mest känt för. Över 1000 stora kullar mitt på ön. Väldigt coolt att se! Så himla fin natur det finns här på Bohol. Riktigt nöjd med dagens utflykt!

lugn dag

Imorse var vädret lite molnigt så vi hade en lugn förmiddag och bokade en utflykt till imorgon! Vi ska åka till Bohol, kolla Loboc-floden, åka zipline, gå på en hängbro, se tarsierdjur och Choclate Hills. Så taggad! Efter att vi bokat så lade vi oss på stranden en stund. Åt sedan lunch på Oasis haha. Gick tillbaka till stranden en stund och vattnet blev så sjukt fint när solen höll på att gå ner. Därefter gick vi tillbaka till vårt älskade hotell och kollade klart Castaway, sjukt bra film. Ovan får ni en liten inblick i vårt rum, vi har dessutom kök! Vi trivs verkligen! Mötte sedan upp Saga och Patrik för middag på en mysig italiensk liten hotellrestaurang som vi hittade på tripadvisor. Slog till på stort med panacotta till efterrätt. Bra dag! Nu ska snart sova i och med att vi ska upp i tid imorgon till utflykten! Kram kram!

första heldagen på panglao island

Vi kom ju till Bohol i onsdagseftermiddag. Landade i Manilla vid halv sju och tog sedan inrikesflyget till Tagbilaran City på Bohol vid elva. Efter 1,5 timme landade vi på den minsta flygplats jag någonsin sett.. Gick av flyget och kom direkt till det enda rullbandet som fanns. Och detta var typ utomhus. Kul att se och väldigt smidigt att flyga hela vägen! Satte oss sedan i en taxi en halvtimme och åkte över bron till Panglao Island där vi befinner oss nu. När vi kom fram började vi med att äta lunch, vrålhungriga som vi var. Sedan började hotelletandet och någon inkastare ledde oss till ett billigt boende precis på stranden. Väl inne i mitt och Oscars rum kände jag en avloppsdoft och den kom från toaletten. Så jäkla äcklig toalett med den lukten, smutsigt och spindelnät i taket. Vi kände att vi inte kunde bo kvar. Hade betalat för en natt så sov först 2,5 timme efter lunchen och gick sedan ut och åt middag. På kvällen gick vi runt och letade andra boenden och igårförmiddag ännu mer, men till slut bestämde vi oss så jag och Oscar checkade in i värsta sviten! Måste visa bilder! Lyckades förhandla ner priset och blev då inte så stor skillnad i jämförelse med de andra hotellen med AC. Så vi bor jäkligt bra här. Tog ett snabbt dopp i poolen och gick sedan ner till stranden för att äta lunch. Vårt stammisställe har redan efter 2 nätter blivit Oasis, riktigt goda tacos och mycket mat. Lade oss sedan på Alona Beach hela dagen. Så underbart att vara tillbaka med sol och bad! Och så sjukt klart vatten! På kvällen åt vi Carbonara på stranden! Idag ska vi lägga oss på Dumaluan Beach som ska vara ännu finare än Alona Beach. Bilder kommer! Vi hörs!

hanoi - dag 2

"Ta en bild på mig på marknaden!" lite sådär halvstelt..Anlände till Bohol igår!! Ni ska få massor av härliga bilder här från paradiset, men hade bara lite bilder från i förrgår, vår sista dag i Hanoi att lägga upp först. Började med att gå till den stora marknaden Cho Dong Xuan. Sjukt stor och massor av saker, men tyckte det var lite mycket tantkläder och samma saker överallt, bättre utbud i Ho Chi Minh City. Dock väldigt bra shopping i Hanoi när det kom till butiker, man kunde fynda restprodukter från kända märken och udda plagg! Efter marknaden blev vi hungriga och gick till "restaurangen" som ligger på 2:a plats i Hanoi enligt tripadvisor. Restaurangen var ett baguettestånd som heter Banh Mi, superfräscha baguetter och väldigt trevlig personal! Mätta gick vi vidare till Hua Lo Prison som är ett fängelse fransmännen byggde under Vietnamkriget. Väldigt värt ett besök! Sedan traskade vi vidare mot Cho Hom, en matmarknad och kollade runt lite. Hoppade därefter in i en taxi och tog oss till Kiem-sjön och den röda bron, väldigt fint! Drack en varm choklad på Legend Beer's balkong som ni ser på bilden ovan och åkte sedan till flygplatsen för att ta nattflyget till Manilla!

Hanoi var en trevlig stad faktiskt! Mycket människor och aktivitet. Trottoarerna var fulla av försäljning, frisörer, moppar och tom höns. En väldig blanding. Jag gillar! Vietnam var ett kul land att besöka och så himla trevlig befolkning!

hanoi - dag 1

Ho Chi Minh Museum.Vietnams parlament.Ho Chi Minh Mausoleet.President Palace.North gate.Hej kära ni! Efter den jobbiga 16 timmar långa bussresan så kom vi igår till slut fram till Hanoi. Det var den värsta bussresan någonsin för mig då jag tydligen blev magsjuk precis innan. Mådde illa hela resan och fick hänga på bussens toa x antal gånger (tack och lov att det fanns en toa!). Nåja, mår bra nu i alla fall! Igår återhämtade vi oss först lite på hotellet sedan gick vi ut och tänkte äta på favoritsnabbmatskedjan Popeyes som vi hade sett skulle finnas. Hittade adressen och taxichauffören körde oss dit men på plats fanns det inget Popeyes. Besvikna blev vi men fick sätta oss på Lotteria, en annan snabbmatskedja, istället. Efter det traskade vi runt i Hanoi. Gick på lite smågator och gick sedan förbi massor av kända byggnader. Därefter var det tänkt att vi skulle till den stora marknaden Cho Don Xuan, men väl på plats så var det stängt så ska dit idag istället! På kvällen åt vi på ett jättemysigt ställe som vi hittade på tripadvisor. Hette Orchid och hade superbra vietnamesisk mat. Idag har vi vår sista dag i Hanoi och åker till Filippinerna inatt! Hörs därifrån!