Hedvig Sannar - blogg - mode, min vardag & inredning

Kategori: Australien

stora barriärrevet

I torsdags så åkte vi ut på yttre revet i Stora barriärrevet!! Vi snorklade på inre revet när vi var på Whitsundays, men kände att det var ett måste att även se det yttre när vi väl var i Cairns! Och shit vad coolt det var! Så sjukt fina koraller som man såg helt knivskarpt för att vattnet var så klart. Jag och Saga var en bit från alla andra personer i vattnet och plöstligt så bara ser jag en 1,5 meter lång haj precis vid oss!! Skrek på Saga "EN HAJ!!" och när hon också såg den så började vi typ gapskratta för vi blev så chockade haha.. Det var riktigt häftigt faktiskt! Åkte även och snorklade vid en liten ö helt av sand som låg mitt ute på havet. Oscar dök dessutom och var mer än nöjd! Just nu så sitter jag nog (tidsinställt inlägg) på flyget från Cairns till Kuala Lumpur! Vi har nu gjort klart vår östkustenresa och det är sjukt trist att lämna Australien. Har aldrig sett så fina platser som jag gjort här längs östkusten! Så himla glad att jag åkte hit! Resan är dock inte över, för nu taggar jag sju veckor i Asien!! Vi hörs i Kuala Lumpur!

regnskog & vattenfall

Hejhej! Här är bilder från i förrgår när vi tidigt åkte med på en tour till regnskogar och vattenfall här uppåt landet i Cairns. Vi hade en superskön guide som började köra oss till ett ställe där det var fullt av kängurus! Därefter var vi på en utsiktsplats över det berigiga landskapet. Sedan kollade vi The Cathedral Tree som var ett sjukt coolt träd som bestod av massor av rötter. Vi fick se sköldpaddor, två olika vattenfall, en krater, en utsiktsplats till och åt lunch vid en sjö som vi även badade i. Det var så himla fint landskap där man körde mellan alla platser. Helt många kullar i sjukt starka gröna toner. Det såg ut som att landskapet var oändligt. Riktigt värd dag, nu känns det som man fått se ännu mer av Australien!

whitehaven beach

Andra dagen på båten blev vi väckta riktigt tidigt för att komma fram först av alla båtar till berömda Whitehaven Beach. Whitehaven Beach sägs vara en av världens fyra finaste stränder och det levde den verkligen upp till. Så sjuuukt fint havsvatten!! Och sanden var den vitaste och lenaste sanden jag någonsin känt. Utsikten över kustremsan där också var något man sent kommer glömma. Åk dit om ni har möjlighet!!

whitsundays

Hej kära ni! Här är några bilder från vår underbara segeltur runt Whitsundayöarna! Bodde på en stor segelbåt i två nätter (ni ser min och Oscars säng på en av bilderna), så sjukt mysigt! Var ett stort gäng på 30 pers, åkte runt på fyra olika snorkelställen (våra stopp är på kartbilden) och besökte berömda Whitehaven Beach. Sjukt bra snorkling verkligen! Simmade bredvid en meter stora fiskar, sköldpaddor, tusentals minifiskar och superfina färgglada korallrev. Whitehaven Beach var något utöver det vanliga också, ett inlägg kommer om det. Tycker allt var helt bra arrangerat på vår båt. Vi gick upp kl. sex på morgonen och fick vara först av alla båtar på ställena. Dessutom sjukt bra mat på båten! Helt fint upplagt där man tog maten. Älskar att segla också, riktigt härligt! Nästan inget negativt alltså, förutom att båten skulle vara knäpptyst kl. tio på kvällen, men men, man behöver väl inte festa hela natten haha.. Kort och gott, Whitsundays – ett stort måste längs östkusten!

airlie

Vi kom fram till Airlie på morgonen och hade en heldag här innan vi åkte över till Whitsundays i fredags. Fick inte checka in direkt på hotellet så lämnade våra väskor och lade oss vid lagunen i Airlie. Lagunen var en stor pool precis framför havet, sjukt härligt! Checkade sedan in på hostelet efter någon timme. Därefter gick vi till Airlie Beach och badade en stund. Ett sjukt nice hus låg precis på stranden.. Airlie är väldigt mysigt! Små affärer och restauranger överallt! Jag gillar!

Fraser island - dag 3

Sista dagen på Fraser Island så blev vi körda till ett vandringsspår som ledde till Lake Wabby. Vi gick och svettades i skogen i 40 minuter och kom sedan fram till stora sanddynor. Och mitt bland sanddynorna så fanns en liten sjö. Så coolt att det kan finnas vatten mitt bland all torr sand! Vi badade där en timme och hann sedan inte mycket mer den dagen än att äta lunch vid havet och ta båten tillbaka till Rainbow Beach. Jag är så nöjd med att vi åkte till Fraser Island! Galet fina och coola platser som man aldrig kommer se på andra ställen. Åk dit om ni är på östkusten!

fraser island - dag 2

Andra dagen på Fraser så tog guiden oss först till The Pinnacles, som är typ stora sandberg som bildats under hundra år. Därefter åkte vi till ett skepp som hade strandat på ön och varit där flera tiotals år. Sedan tog guiden oss till Eli Creek som var en så sjukt fin liten flod. Man kunde till och med dricka vattnet så rent det var. Riktigt härligt att glida med i strömmen. Lunch åt vi på campet och tog det lugnt där en stund. Sista utflykterna för dagen blev en utsiktsplats och Champagne Pools som ni ser på de sista bilderna!

Fraser island - dag 1

Hej på er! Här är bilder från vår första dag på Fraser Island! Vi var där två nätter och hade tre dagar. Så sjukt värt att åka dit! Vi var ett gäng på cirka 30 personer som hade en guide och 4 jeepar. Första dagen började vi med att åka till Lake McKenzie, så sjukt ofattbart fint vatten där! Det lyste nästan kändes det som! Efter en timme där åkte vi vidare till ett område som kallas Central Station där vi åt lunch och vandrade en stund i regnskogen. Riktigt coolt att gå bland så höga träd! Därefter åkte vi till campet där vi bodde de två nätterna. Var lite rädd i början över att vi skulle bo i tält och att det skulle komma in djur i tältet osv haha (den stora ödlan på en av bilderna var vid vårt camp!), men det var inte så farligt som jag trodde. Efter att ha lämnat alla våra väskor och mat så tog vi en promenad ifrån campet till stora sanddynor. Så jäkla häftigt! Väl där fick vi testa att åka sandboard, lite läskigt att åka ner för backen var så sjukt brant, men det var riktigt roligt! Efter sandboardingen gick vi tillbaka till campet och då lagade en del av gänget supergod middag. För oss som levt på halvdant kött och knappt några grönsaker så var detta himmelriket! Superbra första dag på Fraser Island! Imorse kom vi fram till Airlie Beach och har varit här hela dagen. Imorgon beger vi oss ut på en ny utflykt, ska segla runt kring Whitsundays i två nätter! Jag tidsinställer inlägg som senast! Vi hörs snart, kram!

rainbow beach

Här är några bilder från vår dag i Rainbow Beach. Rainbow Beach är ett väldigt litet område. Finns ett par butiker och nån enstaka mataffär så det är inget ställe man lägger flera dagar på direkt.. Vi var bara här inför att vi skulle till Fraser Island. Dock var stranden sjukt stor och vågorna superhärliga! Vi lånade bodyboards på hostelet och åkte med vågorna, riktigt kul!

noosa's coastal walk

Hej på er! Befinner oss just nu i Rainbow Beach! Kom hit igårkväll och ska imorgonbitti lämna för att åka över till Fraser Island två nätter! Kommer inte kunna blogga där så jag har tidsinställt inlägg! Ovan har ni bilder från vår andra dag i Noosa då vi gick längs kustvägen. Finaste platserna jag sett! Så sjukt turkost vatten och fina små stränder. Vi stannade till ett par gånger och badade. Ett måste om man är i Noosa helt klart!

main beach

Alltså Noosa är så himla fint och mysigt! Vår första heldag var i torsdags och då gick vi ner till Main Beach och stekte ett par timmar. Älskar havet här, vattnet är riktigt klart och rent! Efter stranden så kollade vi lite i butikerna på huvudgatan. Väldigt mycket barnfamiljer här, jag fick sådana flashbacks till utlandssemestrar med familjen när man klär upp sig lite och går ut och äter middag. Så sjukt mysigt ju! I eftermiddag ska vi tyvärr lämna Noosa och beger oss till Rainbow Beach! Vi hörs, kram!